vrijdag 27 december 2013

Citroenkoek met meringue

Het recept voor de basis van deze citroenkoek heb ik van een collega van me gekregen, die het hier had gevonden. Met een paar kleine aanvullingen is het nog lekkerder.

Wat heb je nodig?

Voor de bodem
  • 115 gram roomboter
  • 50 gram suiker
  • 125 gram bloem
  • schil van een citroen
  • ongeveer twee eetlepels maanzaad
Voor de vulling
  • 2 eieren
  • 150 gram suiker
  • 15 gram bloem
  • sap van de citroen 
Voor de meringuelaag
  • 1 eiwit
  • beetje (poeder)suiker

Wat moet je doen?
Maak het deeg voor de bodem door alle bodem-ingrediënten te kneden. Bekleed een kleine springvorm of taartvorm of wat dan ook met het deeg. Vandaag deed ik het recept dubbel en had ik genoeg voor een kleine taartvorm én een brownievorm van zo'n 15x15 cm.


Bak de bodem ongeveer 20 minuten op 180 graden.
Maak intussen de vulling door al die ingrediënten goed te klutsen.
Nu komt het lastigste: giet de vulling in de (gebakken) bodem. Ik haal de bodem meestal niet uit de oven maar trek de bakplaat een stuk naar voren en giet de vulling er dan in.
Bak de bodem-met-vulling nog eens ongeveer 20 minuten. De bovenkant moet droog zijn, maar vanbinnen is het nog wel zacht.

Nu is 'ie op zich al heel lekker, maar met een meringuelaag wordt het nog leuker.
Terwijl de bodem-met-vulling in de oven staat klop je het eiwit met een beetje suiker stijf tot er mooie pieken blijven staan (je moet de kom ondersteboven boven je hoofd kunnen houden maar dat doe ik toch maar nooit). Smeer de meringue op de bovenkant. Je kan dat ook met een slagroomspuit doen en fancy patroontjes maken, maar gewoon met de spatel pieken kan ook.
Zet even kort onder de grill. Houd de boel goed in de gaten want voor je het weet brandt het aan.
Ik was net op tijd.
Hmmmmmmmmmmmm!

Labels:

1 reacties:

Op 19 januari 2014 om 03:09 , Blogger Shivani zei...

Dat ziet er lekker uit! Haha ja, met die meringuelaag moet je echt opletten dat ie niet aanbrandt!

 

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage