maandag 16 december 2013

Caramel shortcake

Dit is een waar succesrecept. En nog behoorlijk makkelijk ook.


Wat heb je nodig?
  • 125 + 55 gram boter
  • 175 gram bloem
  • 2x 75 gram suiker
  • 1 blikje gecondenseerde melk
  • zeezout
  • 125 gram chocola (zowel extra puur als wit beviel hier)

Wat moet je doen?

Stap 1. De koekbodem
Kneed alle bloem, 125 gram boter en 75 gram basterdsuiker en bekleed de bodem van een springvorm of zo'n mooie 'echte' taartbodem zoals die ik heb en waar ik zeer blij mee ben.
Bak de bodem ongeveer 20 minuten op 180 graden.
(het is genoeg deeg voor een taartvorm en een minitaartje voor de buurvrouw)


Stap 2. De karamellaag
Doe de gecondenseerde melk, 55 gram boter en nog eens 75 gram bastersuiker in een pannetje. Breng rustig aan de kook en blijf de hele tijd (ja! de hele tijd!) roeren, als het eenmaal aan de kook is nog een paar minuten om in te dikken. Een pannetje dat niet snel aanbrandt is een aanrader (een pannetje dat wel snel aanbrandt is een aanbrander - ha ha). Schenk de karamel in de (afgekoelde!) bodem en maal er wat zout overheen.


Stap 3. De chocoladelaag
Smelt de chocola in een kommetje. Dat kan op de gaskachel, au bain marie of in de magnetron. Schenk de chocolade over de (afgekoelde) karamellaag en laat hard worden.
Klaar!

Labels:

1 reacties:

Op 16 december 2013 om 10:43 , Blogger Unknown zei...

Had ik al gezegd hoe lief ik je vind? (Het zijn de kerstdagen. Toen ik vanmorgen dacht aan de bruiloft van mijn zus ging ik ook al zowat huilen.)

 

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage