woensdag 12 maart 2014

Een tuintje op het dak

De achtertuin van mijn moeder is inmiddels zo goed als helemaal betegeld. Vroeger was er een stuk aarde dat we vooral gebruikten om dode huisdieren te begraven. Moeders zette er nog wel eens een bak violen uit het tuincentrum in, maar verder was het een treurig stukje grond. Tot ik er een moestuintje van mocht maken! Ik weet nog dat ik veel te ongeduldig was, en dus keer op keer worteltjes van nog geen centimeter kon opeten (dat ze niet doorgroeien als je ze weer terugstopt heb ik destijds proefondervindelijk ontdekt). Pas toen ik de aardappels wilde uitgraven bedacht ik me dat ik die tussen de ratten-, hamster- en cavialijkjes vandaan zou moeten wroeten. Dat beteugelde mijn enthousiasme enigszins.

Maar die magie van kleine zaadjes! Die in een beetje aarde, met wat water en zon, na verloop van tijd zomaar uitgroeien tot planten waar je talloze tomaten en courgettes van kunt eten, die peulen krijgen waar je de lekkerste doperwtjes uit kunt halen en die, als je maar lang genoeg wacht (altijd langer dan je denkt) een hele wortel blijken te hebben gemaakt onder de grond.
Helaas beschik ik nog niet over een huis-met-tuin, maar op een dakterras is ook heel wat te verbouwen. Vorig jaar heb ik mij wat meer verdiept in het 'square foot gardening' en naast de serie losse bakken en potten een bak getimmerd waar ik twaalf vakken van 30x30 centimeter heb om mijn eigen groente te verbouwen.

2013 - in mei
2013 - in juni!!

Vorig jaar zomer had ik:
doperwten: doppen en meteen opeten, heerlijk!
kerstomaatjes: fantastisch, elke dag een bakje
bietjes: niet zo goed gelukt, smaakten erg waterig.
rode peper: te laat geplant, een stuk of drie mini-pepertjes
courgette: een fenomenaal succes, wegens overproductie meerdere collega's blij mee gemaakt
worteltjes: in de traditionele val getrapt, veel te vroeg geoogst (wel heel lekker)
oost-indische kers: woekerde zeer heftig, snel uitgedund, lekkere bloemen en ook nog mooi. Daarnaast kweekte ik een paar kroppen sla en andijvie op van plantjes die ik op de markt kocht.

Voor het zaaien van boerenkool was ik te laat, en de marktman betwijfelde in september of het met de laatste stekjes die hij nog had nog wat zou worden. Het heeft lang geduurd, maar mijn boerenkooltjes zijn inmiddels groot genoeg om te oogsten!
Dat moet ook wel, want over een paar weken gaat de zomerserie de grond in. Onze vensterbank staat momenteel vol met kweekbakken: tomaten, doperwten, paprika, courgettes, aubergines (!), knolselderij (!). Daarnaast nog potjes munt, basilicum en koriander. Wortels zaai ik direct in de tuin. Ik kan niet wachten!

Labels:

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage