maandag 10 maart 2014

Doe de test

Ik ben dol op tests. Of het nu een rekentoets is, een tv-quiz of een beroepskeuzetest, niets zo leuk als vragen beantwoorden en dan bij Het Verlossende Antwoord uitkomen. Zo stond er in de Fancy wel eens de Welke-Spice-Girl-ben-jij-test en was het een fascinerende puzzel om te vinden op welke vraag ik zonder al te veel gewetenswroeging wel B in plaats van C kon antwoorden, om zo bij de juiste Mel uit te komen.

Nog steeds doe ik in willekeurige tijdschriften graag tests en quizzes, of het nu is om mijn 'ideale vakantiebestemming' te bepalen, er achter te komen welke sport bij mij past of op wie van de Desperate Housewives ik het meest lijk. Misschien is het beroepsdeformatie, maar ik vind het dus belangrijk dat dit Verlossende Antwoord ook klopt. Ik heb inmiddels te veel geleerd over testconstructie, het bepalen van toetsvorm en -norm en de gevolgen hiervan om me hier neutraal in op te stellen. Dus als ik na de sportkeuzetest "hoera, jij bent een tafeltennistype" in beeld krijg, is mijn hele vertrouwen in NOC*NSF verdwenen. Van wat voor vakanties ik houd wist ik zonder die test eigenlijk wel, maar er kwam wel uit wat ik had verwacht. Aangezien ik geen van de Desperate Housewives ken, ben ik alweer vergeten met wie ik me het meest zou kunnen identificeren.

Maar nu. Ik keek tv. Er was een reclame. Over kalknagelspul. Of eigenlijk: spul tegen kalknagels. En daar zeiden ze: "heeft u een kalknagel?!? Ga naar naloc.nl en doe de test!". En hoewel dat volgens mij een test zou moeten zijn die bestaat uit een plaatje van een kalknagel met de vraag "ziet uw nagel er zo uit?" en ik al weet dat ik die niet heb, kon ik het niet laten. Ik toog naar naloc.nl en vond daar dé kalknageltest.
Om teleurstellingen te voorkomen werden mijn verwachtingen direct getemperd: "Deze test bestaat uit 4 korte vragen. De vragen hebben betrekking op de nagels waar je over twijfelt." Eigenlijk heb ik geen nagels waar ik over twijfel (hoewel, ik twijfel of ik dat ene stukje nog met goed fatsoen 'nagel' mag noemen) maar ik was er nu toch.

De test bestaat uit vier vragen, met de veelzijdige antwoordopties: 'ja' en 'nee'
1. Mijn nagel is (deels) verkleurd
2. Mijn nagel is dikker dan andere nagels
3. Mijn nagel is broos en breekt snel
4. (Een deel van) mijn nagel laat los

Eenvoudige wiskunde leert ons dat er zestien antwoordcombinaties mogelijk zijn. Die heb ik getest. 

4x ja:  'Het lijkt erop dat je een kalknagel hebt'. No shit Sherlock.
3x ja: 'Je hebt 3 van de 4 vragen van deze indicatieve kalknagel-test met 'ja' beantwoord. Op basis van je antwoorden lijkt het erop dat je last hebt van een kalknagel' Ongeacht waar je geen last van hebt.
2x ja: 'Op basis van de antwoorden die je hebt gegeven, is het niet met zekerheid te zeggen of je een kalknagel hebt'. Maar... dit is toch een test voor twijfelgevallen?
3x nee: 'Je hebt slechts één van de vragen uit de indicatieve kalknagel-test met 'ja' beantwoord. Het kan zijn dat je last hebt van een kalknagel maar voor je gaat behandelen willen we je adviseren nog eens goed naar de nagel te kijken, andere oorzaken uit te sluiten en/of advies van je huisarts of pedicure in te winnen'. Eh... zie 2x ja..? 
4x nee: 'de antwoorden die je tijdens deze indicatieve kalknagel-test hebt gegeven lijken niet te wijzen op een kalknagel'. Dacht ik al.

Kortom: als je er overduidelijk wel of niet een hebt, krijg je een duidelijk antwoord. Twijfel je, dan krijg je een antwoord waar je niks aan hebt. Het is maar goed dat ik vier keer 'nee' kon zeggen, want in naloc zou ik anders ook geen vertrouwen hebben.

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage