zondag 23 maart 2014

Top

Een collega zei me dat hij een goed recept met aubergine voor me had. Ik vind aubergine heel erg lekker, dus riep "oooooh! Aubergine hoort bij mijn lievelingsgroenten! Het staat echt in mijn top ...". En toen moest ik nadenken. Want in mijn top hoeveel staat aubergine eigenlijk? Als ik een lijstje moet maken van alle groenten die ik lekker vind, staat 'ie er zeker tussen. Maar op basis waarvan maak ik een ranking? Vind ik aubergine lekkerder dan spruitjes, pompoen, pastinaak, erwtjes, wortels, bietjes, courgette, spinazie, meiknolletjes, aardperen, paprika, asperges, veldsla, schorseneren, knolselderij, mais, rabarber, bloemkool, andijvie, komkommer, linzen, witlof, boerenkool, tomaatjes, rucola, rode kool, mais, ...?? Tuinbonen (vooral als ze te lang zijn doorgegroeid en zo dik en melig zijn geworden) staan, als niet-lekkere-groente, onderaan, maar verder is het toch behoorlijk lastig.

(ik weet ook wel dat dit courgettes zijn)

Dus ik ging op zoek naar een strategie om die rangorde te bepalen. Hoe doen ze dat eigenlijk bij andere top-zoveel-lijstjes? Een lijst op basis van cijfers is vrij eenvoudig, hoewel ik ook denk dat het voor de quote-500 samenstellers een hele puzzel is om uit te zoeken hoeveel geld iemand precies heeft. De muziek-top40 wordt voor zover ik weet nog steeds samengesteld op basis van verkoopcijfers, en ook dat lijkt me redelijk eenduidig (hoewel daar ook heel wat haken en ogen aan zitten, met downloadgesjoemel en ander gedoe). Maar ik kan mijn groente-top-hoeveeldanook niet bepalen op basis van hoeveel ik ervan eet. Dat is veel te afhankelijk van wat er in het groentepakket zit, wat er rijp is in de tuin en wat er verder nog in huis is en op moet. Toen dacht ik: wat als ik nog maar één soort groente mocht eten? Dat is een onmenselijke vraag. En daarbij: dat leidt tot praktische overwegingen, zoals "aardappel kun je bakken, koken, poffen, als rosti, in een omelet..." die niet gebaseerd is op lekkerheid maar eerder op een rationele afweging van variatiemogelijkheden (is aardappel een groente? Aangezien ze het in de winkel AardappelenGroenteFruit-afdeling noemen twijfel ik hier nu over). Dus de volgende vraag was: van welke groente word ik blij als we het eten? En dan is het antwoord: eigenlijk van alles, afhankelijk van hoe mijn dag was en wat voor weer het is en wat ik daarna nog van plan ben.

Kortom: groente staat in mijn top-1 van lievelingseten. Behalve tuinbonen.

1 reacties:

Op 29 maart 2014 om 17:46 , Blogger Melissa zei...

Haha groenten zijn gewoon heerlijk, de smaak van Aubergine is zeker niet mijn favoriete maar ik kan het wel eten. Vooral lekker in wokjes, lasange, en andere mengelingen met groenten :)

 

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage